REPUBLIKA HRVATSKA
Veleposlanstvo Republike Hrvatske u Italiji
   Italiano    
Priopćenja
Vijesti
Najave
Govori i intervjui
Postavite pitanje
Fotogalerija
Hrvatska u svijetu
HOME Vanjska politika Predstavništvo Info servis Konzularni poslovi O Hrvatskoj Linkovi
Vijesti

TRST, 17. svibnja 2010.

Za izložbu  otvorenu 13. svibnja u prestižnom izložbenom prostoru Salone degli Incanti – bivša ribarnica u Trstu, kojom je predstavljeno hrvatsko suvremeno kiparstvo, odabrano je sedamnaest umjetnika koji su originalni u izrazu, a dok su u cjelini gledavši, nastavljači hrvatske kiparske tradicije koji su u svojim radovima na neki način zadržali ono izvorno i jezgrovito što podsjeća na njihove zavičaje i na bogato umjetničko naslijeđe kao neiscrpan izvor inspiracije. Iako „slobodni mislioci“ vlastitih poetika, umjetnici izabrani za ovu izložbu su ostali vjerni i tradicionalnim materijalima i tradicionalnom pristupu izradi skulpture, kao i tradicionalnom shvaćanju da skulptura mora zadovoljiti sve likovne i skulpturalne vrijednosti, a pritom nisu izgubili na suvremenosti. Svakako je potrebno istaknuti da je, kada je u pitanju suvremena hrvatska skulptura, riječ o stablu koje ima vrlo bogatu i razgranatu krošnju, što pruža veliku mogućnost izbora. Budući da je, međutim, taj izbor morao biti ograničen, njegov odabir zasniva se prije svega na umjetnicima takozvane srednje generacije suvremenoga hrvatskog kiparstva – Slavomir Drinković, Peruško Bogdanić, Vladimir Gašparić Gapa, Dalibor Stošić, Matko Mijić, Petar Barišić, Mirko Zrinšćak, Ljubo de Karina, Damir Mataušić, Kuzma Kovačić, Kazimir Hraste, Siniša Majkus – te na mlađoj i starijoj generaciji. Potonju predstavljaju doajeni hrvatskoga kiparstva, akademici Marija Ujević-Galetović i Ivan Kožarić, a mlađu – Alem Korkut, Marina Bauer i Božica Matasić.

U bogatom umjetničkom razdoblju djelovanja Ivana Kožarića, njegovi su radovi prošli dug proces neprestanih morfoloških promjena i preobrazbi, te je on u tim radikalnim transformacijama, nakon anticipirane „klasične“ skulpture, zaronio u sferu konceptualnoga, u sferu proširenog shvaćanja skupture gdje se kreativnoj slobodi i slobodi samoga medija ne pretpostavljaju nikakve zakonitosti.
I kiparica Marija Ujević-Galetović je već dugi niz godina prisutna na hrvatskoj kiparskoj sceni. U glini oblikuje i stvara svoje vlastite poetike koje uvijek kreću od ljudskog korpusa. Portreti, torza, nerijetko i kompletna figura, samosvojna su djela koja obilježava umjetničin prepoznatljiv rukopis.
Kako i koliko, pak, ljepota rodnoga zavičaja može biti kreativno poticajna klasičan je primjer kipar Ljubo de Karina jer inspiraciju za svoje skulpture u kamenu pronalazi u rodnoj Istri, u tamošnjem arheološkom naslijeđu, u pučkoj tradiciji, lokalnoj arhitekturi i pejzažu.
Od kasnih osamdesetih godina u atelijer Peruška Bogdanića, nakon skulptura od žice, lima i željeza, kao novi materijal ulazi drvo, iz kojeg nastaju obojane drvene skulpture koje odlikuje minimalizam i prigušena ekspresivnost koja je, u kasnijoj fazi, kada je kipar počeo rabiti i sučeljavati drvo s kamenom kao i grubi kamen s glatkom broncom stvarajući monumentalne skulpture koje utjelovljuju mitske i magijske elemente, postala naglašenija.
Skulpture Vladimira Gašparića Gape, nakon početne faze skulptura u drvetu, izrazito ekspresionističkog naboja i grube, gotovo rustikalne obrade, danas su od švedskoga granita, a inspiraciju pronalazi u davnoj prošlosti ispunjenoj totemima i mitovima.
Forme skulptura Slavomira Drinkovića ističu se jednostavnošću, jasnoćom  i lapidarnošću izraza, stavljajući u prvi plan sam materijal – najčešće velika, monolitne kamene blokove.
Kipar Kuzma Kovačić je nakon faze oblikovanja u poliesteru, nastavio radeći u staklu koje je kao materijal moglo zadovoljiti umjetnikovo inzistiranje na prozirnosti volumena. No Kovačić je također raznolik u kiparskim rješenjima, te bez obzira izražava li se u drvetu, staklu ili gipsu, forme svodi na krajnju jednostavnost u kojem teži sabiranju i kontemplaciji.
Kipar Mirko Zrinšćak opredijelio se za drvo kao primarni materijal svojeg umjetničkog izraza. Unatoč prijelaza s početnih jednostavnih skulptura minimalističkih formi na kasnije velike i slobodne forme, svi njegovi radovi odaju dojam mističnosti kao rezultata kipareve simbioze s prirodom.
U skulpturama Kažimira Hrastea, apstraktnim formama realiziranim u aluminiju i staklu, primjetna je važnost svjetla i transparentnosti skulpture, ali i dojam lakoće, fragilnosti, mirnoće.
Kiparstvo Petra Barišića, nakon što je prošlo kroz nekoliko faza, danas slaže minuciozno izrađene kvadratne elemente, dobivajući tako prostorne konstrukcije, vremenom narasle do razmjera monumentalnosti te, zajedno s elementom svjetlosti, čine fascinantne prostorne svjetleće instalacije.
Rad Matka Mijića odlikuje se bogatstvom tema i minimalističkim dimenzijama, a njegove skulpture u bronci i kamenu produkt su bujne umjetnikove mašte i nevjerojatne sposobnosti asocijativnog spoznavanja svijeta oko sebe.
Dalibor Stošić kipar je vođen slučajnošću, ali i emocionalnošću, te njegov opus čine skulpture nastale od dva elementa: drveta i metala, odnosno srca i razuma. Ta dva elementa koliko god se intuitivno prožimaju, toliko su istodobno i u međusobnom duelu.
Jedan od četiri mlađa kipara čiji su radovi izloženi na ovoj izložbi, Alem Korkut, kontinuirano se bavi istraživanjima u domeni skulpture, pa je njegov rad simbioza skulpture s medijem videa.
I u djelima Siniše Majkusa može se govoriti o metamorfozi, ali onoj vezanoj uz segment materijala kojima stvara čaroban svijet čudesnih šarenih formi koji se doimlju poput divovskih, prirodnih organizama.
Iznenađujuću raznolikost u tretiranju tri skulptorska elementa - forme, ideje i materijala, pronalazimo u stvaralaštvu kiparice Božice Matasić koja neprestanim istraživanjem dolazi do bitnih pomaka u svojoj skulpturi što obogaćuje njezin likovni izraz.
Marina Bauer se nakon klasične apstraktne skulptorske faze okrenula ambijentalnim instalacijama  kroz koje istražuje temu osobne povijesti, te u kojima se iščitavaju razina individualne i emocionalne osobnosti, autoričina svijest i podsvijest, esencijalno i elementarno.

Svaki od navedenih umjetnika na Izložbi suvremenog hrvatskog kiparstva u Trstu zastupljen je s po tri skulpture.

 

 

 
pošalji stranicu e-mailom
stranica za ispis

 

  travanj 2014.  
  veljača 2014.  
  siječanj 2014.  
  prosinac 2013.  
  studeni 2013.  
  listopad 2013.  
  kolovoz 2013.  
  srpanj 2013.  
  lipanj 2013.  
  svibanj 2013.  
     
 
vrh stranice Ministarstvo vanjskih i europskih poslova RH, 2006.